maanantai 13. marraskuuta 2017

Future Focus

Uuden harjoittelupaikan odottaminen on jatkunut reilun viikon. Uutta harjoittelupaikkaa ei näy eikä kuulu. Olen ottanut Future Focusiin yhteyttä nyt useamman kerran ja vastausta ei ole kuulunut. Tänään kävin pyörähtämässä toisen kerran toimistolla. Viikko sitten toimistolla ei ollut ketään tavoitettavissa käydessäni siellä. Minua kehoitettiin tulemaan seuraavana päivänä uudelleen ja asioita selvitellään siihen mennessä. Mielenkiinnolla odotan millaista ratkaisua minulle tarjotaan. Futuren työntekijä Rita oli sitä mieltä että minun olisi pitänyt olla ensimmäisessä harjoittelupaikassa vaikka etsinkin uutta paikkaa. Olin laittanut viestiä Futurelle heti lähdettyäni edellisestä harjoittelupaikasta. Siellä minun ei enää annettu jatkaa koska en aikonut olla siellä koko harjoitteluaikaa. Rita ihmetteli etten ollut missään harjoittelussa nyt ja kyseli enkö pitänyt paikasta. Kyse ei ollut siitä ettenkö pitänyt paikasta, se ei vain täyttänyt tavoitteitani kuntouttavan päihdetyön osalta. Ritan mielipide harjoittelupaikan sopivuudesta liittyi ainoastaan siihen että olin hakeutunut oppimaan englantia. Hänen mielestään se riitti harjoittelupaikan kriteereiksi. Todellisuudessa Villa Messinassa harjoittelupaikassani asiakkaan käyttivät ja ymmärsivät vähän englantia. Samoin osa ohjaajista ei osannut tai käyttänyt englantia. Raportit ja kommunikointi hoitajien kesken tapahtui maltaksi. Käytin päivien aikana ainoastaan tiettyjä samoja fraaseja ja sanoja. Koen että kyseinen harjoittelupaikka ei soveltunut minulle millään tavalla. Ei edes siltä osin että oppisin käyttämään englantia. Perushoidon harjoitteluun paikka taas soveltuisi hyvin. Hakiessani uutta paikkaa laitoin uudelleen tavoitteeni ja yleiset kriteerit tutkinnon suorittamiseksi sähköpostilla yhteyshenkilölle joka kuittasi viestin. Kuittauksessa tuotiin esiin ettei päihdehoidon paikkoja ehkä ole mahdollista saada koska niissä vaaditaan maltan kielen osaaminen. Ihmettelen tätä koska 95% maltalaisista ymmärtää ja puhuu englantia. Toisekseen mielenterveys paikkoihin pääsee kyllä vaikkei maltaa osaakaan ja siellä asiakkaat puhuvat pääosin maltaa. Kuulostaa enemmän huonolta tekosyyltä olla etsimättä sopivaa paikkaa. Olen yrittänyt kysellä asiasta ja saanut nyrpeän vastauksen asian vain olevan niin.

Olen lähtenyt hakemaan oppia kuntouttavaan päihdehoitotyöhön. Ennen maltalle tuloa olen täyttänyt useita hakemuksia englanniksi, kääntänyt tavoitteeni englanniksi, kääntänyt englanniksi jopa tutkinnon kriteerit päihdehoitotyön osalta ja ollut aktiivinen ottamaan selvää etukäteen harjoitteluun liittyvistä asioista. Lähestulkoon kaikki tieto joka minulla oli ennakkoon harjoittelusta maltalla, olin saanut kyselemällä. Viestien kulku on hidasta ja tuntuu ettei kukaan Future Focusilla edes lue hakemuksia ennen opiskelijan saapumista. Henkilö jonka kanssa olen hoitanut asioita maltalla on vaihtunut monta kertaa parin viikon aikana. Joka kerralla ollessani toimistolle yhteydessä olen joutunut selvittämään mitkä olivat tavoitteet ja miksi olen tänne tullut. Haastavinta tästä tekee se ettei tieto kulje tai siitä ei välitetä eteenpäin toisille yhteyshenkilöille ja vastaaminen kestää päiviä. Tunnen tulleeni huijatuksi allekirjoittaessani sopimuksen Future Focusin kanssa. Ymmärrän että asioiden hoitamisessa täällä menee aikaa mutta se että minun ajateltiin tulleen tänne ainoastaan oppiakseni englantia ja tekemään harjoittelua joka ei edes hipaise alaa jota olen tänne tullut harjoittelemaan. Alussa painotettiin ettei rahoja saa takaisin jos keskeytän kansainvälisen vaihdon ja että minun tulisi maksaa “sakkoa”.  Jasminille taas oli kerrottu että menettää ainoastaan asumisesta ja toimisto kuluista maksetun summan, “sakosta ei ollut mainittu mitään”. Mainittakoon että asuntolassa ilmeisesti tehdään pistotarkastuksia huoneisiin ja jos jää kiinni valojen päälle jättämisestä ollessasi muualla, saattaa saada sakon asiattomasta valojen käytöstä. Maltalla sähkön ja veden kerrotaan olevan arvokasta.



Jasmin saapui keskellä yötä maltalle. Sain yöllä puhelun ettei Jasmin pääse asuntolaan sisälle koska avainta ei ollut jätetty. Onneksi olin samassa asuntolassa sillä en tiedä millaisen ratkaisun Future Focusin kuski olisi keksinyt ensimmäisen yön majoittumisen suhteen. Nukuimme pienessä huoneessani yön vaikka Jasmin oli maksanut yöstään omassa huoneessa. Kuten aiemmin käynyt ilmi etteivät maltalaiset ota vastuuta itse mistään vaan aina syy löytyy jostain muualta. Itsensä puolustelu on yleisempää kuin pahoittelu tapahtuneista epäselvyyksistä. Täällä yksi hoitaa kuljetuksen, yksi vastaa asuntolan avaimista, toinen siivouksesta, joku ehkä vessojen huoltamisesta. Ongelmatilanteen edessä jokainen siirtää vastuun toiselle yleensä sille joka ei ole paikalla. Viestejä luvataan välittää eteenpäin. Pyytäessä numeroa esim. Siivoojalle jolta voisi kysyä siivoukseen liittyvistä asioista, sellaista numeroa ei ole vaan nopein tapa välittää viesti henkilölle on jättää lappu kaapin oveen tai ulko oveen. Olen toivonut valojen korjaamista saapuessani asuntolaan. Kaksi viikkoa eikä asialle ole tehty vielä mitään. Iltaisin ja öisin käytävä on pilkkopimeä ja vessassa täytyy olla taskulamppu jotta näkee toimia. Onneksi tutkin blogeja ennalta ja otin mukaani taskulampun. Vaikka maksat sähköstä ei kannata olettaa että lamput ovat toiminnassa asuntolalla.

Minulle on kerrottu että Future Focus vaatii opiskelijan osallistuvan tulo tapaamiseen, väli palautteeseen ja loppu palautteeseen toimistolla. Tulo tapaamisen jälkeen minulle lähetettäisiin henkilökohtaisesti sähköpostiin seuraavat kaksi aikaa. Olen nyt puolessa välissä harjoittelu aikaani ja en ole saanut aikoja vielä. Harmittaa että minun pitää kaikista maksuista huolimatta muistutella tälläisistä asioista yhteyshenkilöä.  Olen kuullut muilta suomalaisilta harjoittelijoilta että tapaamiset koostuvat palautteen antamisesta, kysymyksille ei ole jäänyt paljon aikaa. Haluan todella antaa henkilökohtaisesti palautetta firmalle. Aikoja odotellessa..

Luottamukseni Future Focusin toimintaan ei ole lisääntynyt, tunnen olevani huijattu maksaessani palvelusta kyseiselle firmalle. En koe että minua kohdeltaisiin yksilönä jolla on omat tavoitteet. En voi suositella kyseistä välitys firmaa yhdellekään opiskelijalle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti